Erbjudande: Boendes resvanor och effekten av mobilitetsåtgärder – standardiserad boendeenkät för fastighetsbolag

    Erbjudande: Boendes resvanor och effekten av mobilitetsåtgärder – standardiserad boendeenkät för fastighetsbolag

    I allt fler bostadsprojekt införs nu ambitiösa mobilitetsåtgärder för att påverka de boendes behov av bilparkering och minska projektets klimatpåverkan genom färre parkeringsplatser. Allt fler kommuner tillämpar även flexibla parkeringstal, som möjliggör reducering av parkeringstalet mot införande av mobilitetsåtgärder. Samtidigt lyfts en oro kring mobilitetsåtgärdernas långsiktighet och det saknas ofta lokala erfarenheter av hur mobilitetsåtgärder påverkar bilinnehav. Att kunna visa på evidens och utvärdering från genomförda projekt har därför visat sig vara en framgångsfaktor.

    För företag med verksamhet som innefattar omfattande resor och transporter innebär implementeringen av CSRD stora förändringar där mätning och uppföljning av de boendes bilanvändning kommer behöva mätas och följas upp.

    Många kommuner har ett behov av att veta mer om vilka effekter mobilitetsåtgärder som genomförs i nybyggnadsprojekt har på resandet, samt att få en överblick över vilka åtgärder som genomförs. Därför arbetar Trivector Traffic tillsammans med åtta kommuner (Norrköping, Huddinge, Västerås, Eskilstuna, Örebro, Karlstad, Jönköping och Lund) i ett projekt för att ta fram en metod som kan användas av kommuner som erbjuder flexibla p-tal för att följa upp bilparkering, cykelparkering och mobilitetsåtgärder som ingår i flexibla parkeringstal för nybyggnadsprojekt. Syftet är både att följa upp effekter av åtgärder och att åtgärderna genomförs för att säkerställa långsiktigheten i byggprojekten.

    Metoden ska vara standardiserad med gemensamma nyckeltal och krav. Kommun och fastighetsbolag ska fylla i olika delar av ett formulär med frågor. För att bedöma effekter av åtgärderna är det även önskat att ställa frågor till de boende inom fastigheterna. Frågorna rör cykel- och bilinnehav, hur nöjda de boende är med cykel- och bilpoolstjänst och fastighetens mobilitet, antal som har nyttjat subventionerat kollektivtrafikkort eller andra rabatter, och färdmedelsval vid resor till arbete/skola.

    Vi erbjuder nu fastighetsbolag möjligheten att vara med att påverka utformningen av en standardiserad boendeenkät som både möter kommunernas krav och önskemål och som kan användas av fastighetsbolagen för att förstå de boendes:

    • Förändringsbenägenhet avseende resor och val av transportsätt
    • Attityder och efterfrågan på olika mobilitetsåtgärder för val av ”rätt” mobilitetsåtgärder
    • Uppgifter som gör det möjligt att beräkna CO2-utsläpp från boendes resor som underlag för redovisning av CO2-utsläpp (exempelvis Scope 3-utsläpp enligt GHG-protokollet)

    Studiens innehåll och genomförande

    1. Uppstartsmöte med presentation av kommunernas förslag på standardiserade frågor. Ger möjlighet till inspel på enkätens uppbyggnad, innehåll och omfattning samt bidra med redan existerande erfarenhet.
    2. Utifrån inspel på uppstartsmötet tar Trivector fram ett första utkast på standardiserad boendeenkät (frågor och svarsalternativ) utifrån kommunernas önskemål om frågor och justerat med hänsyn till fastighetsbolagens önskemål och tillägg kring boendes förändringsbenägenhet och attityder till olika åtgärder samt frågor som gör det möjligt att räkna på CO2-utsläpp för de boendes resor.
    3. En första granskningsrunda med möjlighet att ge feedback på förslaget.
    4. Trivector Traffic justerar utifrån inkomna synpunkter och skickar nytt reviderat förslag.
    5. Möte med diskussion kring förslaget (teams-möte), sammanjämkning kring ev. olika uppfattningar.
    6. Trivector Traffic gör ytterligare justeringar utifrån diskussionen och tar fram en slutlig version med slutlig granskningsrunda av fastighetsbolagen.
    7. Enkäten kan lanseras, distribueras till alla deltagande fastighetsbolag och är redo att tillämpas!

    Vår kompetens inom området

    Trivector Traffic har lång erfarenhet av att arbeta med utformning av enkäter om resvanor och attityder till resande. Vi har även lång erfarenhet av framtagande, införande samt uppföljning och utveckling av mobilitetsåtgärder för boende i flera fastighetsprojekt.

    Kostnad och villkor

    Projektet genomförs som ett crowdfunding-projekt. För en avgift på 35 000 kr (exkl moms) får deltagande organisationer vara med i framtagandet av en standardiserad boendeenkät som kan tillämpas i fastigheter, inklusive en kortfattad handledning.

    Genomförandet förutsätter att vi får minst sex deltagande organisationer till studien. Innan vi startar kommer ert deltagande behöva bekräftas i en beställning. Vi planerar att genomföra studien under våren med uppstart under mars och slutleverans i maj.

    Är ni intresserade av att delta? Anmäl intresse till oss senast den 28 februari.

    Mer information

    Varmt välkommen att kontakta: