Punktlighetsdata visar var järnvägen fungerar bäst – och sämst

29 oktober 2025 07:30
Attraktiv kollektivtrafik

Trivector Traffic har visualiserat Trafikverkets punktlighetsdata i en karta över Sydsverige. Den visar var järnvägen fungerar bäst – och sämst. Enkelspår med Pågatågstrafik har högst punktlighet, medan Västkustbanan utmärker sig negativt. Kartan ger beslutsfattare ett tydligt underlag för framtida infrastrukturplanering. Beställare: Helsingborgs stad och Pågatåg Nordost.

Punktlighetsdata visar var järnvägen fungerar bäst – och sämst

Punktligheten i den svenska tågtrafiken är ett viktigt underlag när framtidens infrastruktur ska planeras. För att göra Trafikverkets omfattande statistik mer lättöverskådlig har Trivector Traffic tagit fram en karta som visar punktligheten i Sydsverige – med flera intressanta och ibland oväntade resultat.

Inför arbetet med den nya nationella infrastrukturplanen krävs en rad beslutsunderlag. Ett av de mest centrala är hur punktliga tågen faktiskt är på olika delar av järnvägsnätet. Trafikverket samlar in omfattande punktlighetsstatistik – ner på detaljnivå per tågslag, månad och station. Statistiken visar både rättidighet inom fem och femton minuter och kan följas över tid. Statistiken innehåller vissa osäkerheter, så resultaten får tolkas med försiktighet. Huvuddragen är dock tydliga.

Utmaningen är att göra denna stora mängd data överskådlig. För att bidra till en tydligare bild har Trivector Traffic, på uppdrag av Pågatåg Nordost och Helsingborgs stad, tagit fram en karta som visar punktligheten i en del av Sydsverige.


Kartan redovisar punktligheten vid en representativ station på varje bandel och använder trafikljusskalan: Grönt: bättre än 95 % punktlighet, Gult: mellan 90 och 95 %, Rött: sämre än 90 %

    Enkelspår kan vara bäst – fyrspår ger förbättring

    Överraskande nog är det enkelspåriga banor som visar bäst punktlighet. Framför allt de måttligt belastade enkelspår med huvudsakligen Pågatågstrafik, där tågen håller liknande medelhastighet, uppvisar de högsta värdena.

    Banorna runt Malmö, som tidigare haft stora punktlighetsproblem, har nu förbättrats markant efter att fyrspåret mellan Malmö och Lund färdigställts. Ett undantag är Ystadbanan, som under 2024 drabbades av många störningar på grund av ombyggnaden av stationen i Svedala – ett arbete som nu är avslutat.

    Sämst punktlighet under förra året noterades på Västkustbanan, där en blandning av snabba och långsamma persontåg samt enkelspåret genom Helsingborg skapar hög störningskänslighet.

    Viktigt underlag för planeringen av framtidens järnväg

    Genom att visualisera punktlighetsstatistiken i kartform blir det lättare att identifiera var insatser bör prioriteras. Underlaget ger beslutsfattare en tydlig och faktabaserad bild av var flaskhalsar finns – och var investeringar i kapacitet, underhåll eller trafikupplägg kan ge störst effekt.

    Att få en visuell översikt över punktligheten gör det betydligt enklare att förstå var problemen finns och hur de kan åtgärdas. Det är ett viktigt steg för att planera framtidens hållbara och tillförlitliga tågtrafik, säger Mats Ameen, senior trafikkonsult på Trivector Traffic.