Cykla säkert i tjänsten – hållbart resande och god arbetsmiljö

20 oktober 2025 08:00
Forskning
Human mobilitet

Trivector driver, med finansiering från Trafikverkets Skyltfonden, ett forskningsprojekt som ska stärka säker cykling i tjänsten. I projektet görs kartläggning av hur Sveriges kommuner arbetar med trafiksäkerhet och cykelhjälmsanvändning för de medarbetare som cyklar i tjänsten. Projektet söker en kommun som vill vara med och utveckla sitt arbete för säker cykling i tjänsten.

Cykla säkert i tjänsten – hållbart resande och god arbetsmiljö

I många verksamheter cyklar medarbetarna i tjänsten. Men hur hanteras trafiksäkerhetsriskerna? Finns det policy och riktlinjer för de förflyttningar som görs i tjänsten? Och hur omsätts dessa till handling i verksamheten? Det är frågor som Trivector Traffic undersöker i ett nytt forskningsprojekt.

Trivector driver, med finansiering från Trafikverkets Skyltfonden, ett forskningsprojekt som ska stärka säker cykling i tjänsten genom att kartlägga nuläget i kommuner, analysera risker och utveckla stödmaterial för policy till praktik. Projektet omfattar dokumentgranskning i ett 60-tal kommuner, intervjuer i ett tiotal samt fördjupade studier i en medverkande kommun inom hemtjänst/hemsjukvård och teknisk förvaltning – med fokus på hjälmanvändning, trafiksäkerhetskultur och effektiva insatser.

Det behövs ökad medvetenhet om trafiksäkerhetsrisker

Arbetsrelaterad trafiksäkerhet får alltmer uppmärksamhet i trafiksäkerhetsarbetet. I många organisationer är cykling i tjänsten vanligt förekommande, inte minst inom kommunala verksamheter som hemtjänst, hemsjukvård och teknisk förvaltning.

Cykling är hälsosamt och bra för miljön, men innebär också trafiksäkerhetsrisker visar studier av Brolin (2024) och Anund et al (2024). Dessa risker hanteras inte alltid i det systematiska arbetsmiljöarbetet visar tidigare studier.

Genom Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets arbete med Trafiksäkra verksamheten har ett stödmaterial tagits fram med hjälp av Trivector Traffic. Men det behövs ökad medvetenhet hos arbetsgivare om ansvar och påverkansmöjligheter för att få genomslag.

Enligt Trafikverkets aktörsundersökningar har 63 procent av kommunerna policy och riktlinjer för medarbetarnas resor i tjänsten som inbegriper trafiksäkerhet och 64 procent uppger att de ställer krav på cykelhjälm. Men hur omsätts policy och riktlinjerna till handling i verksamheten? Det undersöks i ett nytt forskningsprojekt.

Det finns flera sätt för kommuner att påverka trafiksäkerheten. Som arbetsgivare har kommunen ansvar för medarbetarnas förflyttningar under arbetstid. Bild av Wennberg & Dahlholm (2024), inarbetad i SKR:s Trafiksäkerhetslyftet.


Nytt projekt startar om säker cykling i tjänsten

I ett projekt finansierat av Skyltfonden görs en fördjupad nulägesanalys för svenska kommuner. Syftet är att synliggöra förutsättningar för att öka cykelhjälms-användningen, och på annat sätt göra cykling i tjänsten mer säkert, genom insatser i kommunala verksamheter. Målet är att bidra med utvecklat stödmaterial för säker cykling i tjänsten som del i hållbart resande eller i arbetsmiljöarbete.

En del av projektet innebär nulägesanalys för hur kommuner arbetar för trafiksäker cykling i tjänsten – och analys av drivkrafter, framgångsfaktorer, hinder och möjligheter i det arbetet. Vi görs dels en systematisk genomgång av policy och riktlinjer för resor i tjänsten i ett 60-tal kommuner, dels kvalitativa intervjuer i ett 10-tal kommuner.

En annan del innebär studier i samverkan med en kommun där nulägesanalys, insatser för trafiksäkerhet och utvärdering av trafiksäkerhetskultur görs för två av kommunens verksamheter: för hemtjänst/hemsjukvård respektive teknisk förvaltning.

Kommun sökes för medverkan

Nu söker projektet en kommun som vill se över sitt nuvarande arbete med säker cykling i tjänsten och verka för att göra medarbetarnas förflyttningar i tjänsten mer trafiksäkra. Gärna med anknytning till hemtjänsten, hemsjukvården oh teknisk förvaltning inom kommunen.

Projektet bistår med nulägesanalys, inklusive mätning av trafiksäkerhetskultur för medverkande verksamheter vid två tillfällen, och att ge råd för hur arbetet kan utvecklas. Kommunen svarar för att genomföra insatser för att främja trafiksäkerheten för de verksamheter som ingår i studier. Exakt vilka insatser som avses utarbetas tillsammans under projektet med utgångspunkt i nuläget.

Arbetet pågår främst under första halvåret av 2026.

Forskningsprojektet Cykla säkert i tjänsten – hållbart resande och god arbetsmiljö i kommunala verksamheter finansieras av Trafikverkets Skyltfonden (TRV 2025/26829) och pågår under perioden 1 juli 2025 – 31 december 2026.

Vill du veta mer?

Projektledare och huvudsaklig kontaktperson för projektet är Julia Nyberg, konsult på Trivector Traffic (julia.nyberg@trivector.se), mobil: +46 (0)10-456 56 20

Medverkar gör även Jakob Mellin (jakob.mellin@trivector.se) och Hanna Wennberg (hanna.wennberg@trivector.se) på Trivector Traffic, och Tor-Olav Nævestad från TØI som svarar för mätning av trafiksäkerhetskultur.

Läs vidare

Tidigare studier och utredningar om trafiksäkerhet i verksamheter:

Wennberg, H., Hyllenius Mattisson, P. (2024). Traffic Safety Footprint in Sustainability Practices and Reporting—Exploring the Views of Companies. Sustainability 2024, 16(24), 10975. https://doi.org/10.3390/su162410975.
Rapport (på svenska) som detta paper baseras på finns här.

Wennberg, H., Englesson, H., Hyllenius Mattisson, P. (2022). Kunskapsstöd till arbetsgivare, transportutförare och transportköpare: Underlagsrapport. Trivector Rapport 2022:136. Lund, Sverige: Trivector Traffic AB. Länk till rapporten

Hyllenius Mattisson, P., Nyberg, J., Malm, S. (2024). Idéskrift för systematik och säkerhetskultur för ökad trafiksäkerhet i verksamheter: Underlagsrapport. Trivector Rapport 2024:44. Lund, Sverige: Trivector Traffic. Länk till rapporten

Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets material för Trafiksäkra verksamheten:

https://bransch.trafikverket.se/trafiksakra-verksamheten

Expertrekommendationerna som tagits fram inför de globala ministerkonferenserna i trafiksäkerhet 2020 och 2025:

https://bransch.trafikverket.se/en/startpage/operations/Operations-road/vision-zero-academy/global-ministerial-conferences-on-road-safety