Trafiksäkerhetslyft startas i runt om i landet
Nu är vi i gång. Tillsammans med tolv kommuner använder vi Trafiksäkerhetslyftet för att utveckla arbetet med trafiksäkerhet på lokal nivå. Men hur upplever kommunerna stödet? Och hur bidrar det till trafiksäkerhetskultur och handling? Det tar vi reda på i vårt projekt. Och bjuder in alla att vara med i vår seminarieserie.

SKR:s Trafiksäkerhetslyftet används i ett forskningsprojekt för att se hur det stärker trafiksäkerhetskulturen i kommunerna och bidrar till handling.
Detta är Trafiksäkerhetslyftet
Kommunerna är viktiga för trafiksäkerhetsutvecklingen. Varje år skadas 8000 personer allvarligt i vägtrafiken och många är gående och cyklister. Insatser på lokal nivå är viktiga för att främja aktiv mobilitet genom att göra det mer tryggt, säkert och attraktivt att gå och cykla.
Som stöd finns SKR:s Trafiksäkerhetslyftet. Tanken med Trafiksäkerhetslyftet är att hjälpa kommuner att förbättra sitt arbete med trafiksäkerhet. Grunden är en dialogbaserad utvecklingsprocess där tjänstepersoner och beslutsfattare från olika delar av organisationen involveras i valda moment. Som stöd finns ett självbedömningsformulär och åtta tematiska fördjupningar.
– Trafiksäkerhetslyftet är en verktygslåda med flera möjligheter. Man får hjälp att komma i gång inom olika områden och får tips om handböcker och annat stöd, säger Hanna Wennberg, som varit med och tagit fram verktyget.
Trafiksäkerhetslyftet är utvecklat av Trivector på uppdrag åt SKR med utgångspunkt i de tidigare trafiksäkerhetsrevisionerna. Då arbetades även resultat in från forskning om hur trafiksäkerhet kan hanteras tillsammans med andra mål och samhällsutmaningar i linje med Agenda 2030, Stockholmsdeklarationen och Marrakechdeklarationen.
Tolv kommuner lyfter trafiksäkerheten tillsammans
Under 2025–2026 använder vi Trafiksäkerhetslyftet i ett forskningsprojekt för att se hur det kan stärka trafiksäkerhetskulturen i kommunerna och bidra till handling för ökad trafiksäkerhet. Projektet drivs av Lunds universitet (LTH) tillsammans med Trivector och TØI med finansiering från Trafikverket.
Tolv kommuner är med i projektet: Arboga, Hallstahammar, Halmstad, Hammarö, Huddinge, Linköping, Lund, Solna, Sundbyberg, Umeå, Uppsala och Örebro. Fler kommuner har visat intresse och kommer att följa projektet på andra sätt, inte minst genom seminarieserien som är öppen för alla.
– Kommunerna som är med har kommit olika långt i sitt trafiksäkerhetsarbete, men de ser ett behov att utveckla sin systematik och inom nya områden. Man ser också fram emot utbyte med andra kommuner, säger Malin Gibrand, som tillsammans med Sara Malm på Trivector ansvarar för genomförandet i kommunerna.

Det finns flera sätt för kommuner att påverka trafiksäkerheten: som väghållare, planerare, påverkare av beteenden, arbetsgivare och upphandlare. SKR:s Trafiksäkerhetslyftet ger stöd för alla dessa roller.
Trafiksäkerhetskultur alltmer i fokus
I projektet studerar vi trafiksäkerhetskultur i kommuner. Forskningen har hittills haft fokus på trafiksäkerhetskultur i transportföretag och andra organisationer med medarbetare som kör i tjänsten. Det är relevant i vårt projekt, särskilt för de kommuner som väljer att arbeta med sin roll som arbetsgivare.
Men vi vill även förstå den trafiksäkerhetskultur som har betydelse för andra roller hos samhällsaktörer. Denna form av mognad hos den kommunala organisationen i förhållande till trafiksäkerhet påverkar sannolikt beslut och prioriteringar hos exempelvis upphandlare, stadsplanerare och trafikingenjörer.
Hur trafiksäkerhetskultur för samhällsaktörer ska förstås och mätas är en fråga för projektet. Under hösten pågår arbete med att utveckla ett frågebatteri som vi ska använda i medverkande kommuner. Vi utgår från TØI:s forskning om trafiksäkerhetskultur kopplat till Trafiksikker kommune, motsvarigheten till Trafiksäkerhetslyftet i Norge. TØI och LTH deltar även i EU-projektet TRUST som utvecklar kunskap om trafiksäkerhetskultur.
– Projektet bidrar till att flytta fram kunskapsfronten i ett område som får allt större uppmärksamhet, nämligen trafiksäkerhetskultur med fokus på samhällsaktörer, säger Hanna Wennberg som är projektledare från koordinatorn LTH.
Alla kan vara med i projektets seminarieserie
Vår ambition med projektet är att bidra till trafiksäkerhetslyft runt om i landet. Inte bara hos de kommuner som medverkar i projektet. Under fyra tisdagar i vinter kommer vi därför att ge möjlighet för alla intresserade att vara med på våra webbinarier. På webbinarierna bjuder vi på insikter från projektet och råd från Trafiksäkerhetslyftet. Vi får även inspel från kommuner och forskningen. Totalt planeras fyra webbinarier med olika fokus, se mer information nedan.
Webbinarier i Trafiksäkerhetslyftet
🡺 Tisdagen den 2 december 9–11 | Tema 1–3 i Trafiksäkerhetslyftet 🡺 Tisdagen den 20 januari 9–11 | Tema 4–5 i Trafiksäkerhetslyftet 🡺 Tisdagen den 3 februari 9–11 | Tema 8 i Trafiksäkerhetslyftet 🡺 Tisdagen den 17 februari 9–11 | Tema 6–7 i Trafiksäkerhetslyftet Mer information och anmälan |
Vill du veta mer?
Projektledare och huvudsaklig kontaktperson för forskningsprojektet är Hanna Wennberg som arbetar på både LTH och Trivector (hanna.wennberg@tft.lth.se).
Trivector koordinerar de delar av projektet som involverar kommuner. För dessa delar är Malin Gibrand (malin.gibrand@trivector.se) och Sara Malm (sara.malm@trivector.se) kontaktpersoner.
Därutöver medverkar TØI i utvärdering och mätning av trafiksäkerhetskultur genom Tor-Olav Nævestad (tor-olav.naevestad@toi.no).
LÄSA VIDARE:
Forskningsprojektet Systematiskt trafiksäkerhetsarbete på lokal nivå: Trafiksäkerhetslyftet och trafiksäkerhetskultur finansieras av Trafikverket genom FOI-portfölj Planera (TRV 2024/99621) och pågår under perioden 1 maj 2025 – 31 mars 2027. Läs mer på projektets webbplats: www.tos.lth.se/foi-trafiksakerhetslyftet Ta del av tidigare studier som Trivector gjort om systematiskt och målintegrerande arbete för ökad trafiksäkerhet: Wennberg, H., Dahlholm, O. (2024). Traffic safety implementation at local level in line with 2030 Agenda for Sustainable Development: synergies, challenges and enablers. Traffic Safety Research, 5, e000055. https://doi.org/10.55329/lgfl1703. Wennberg, H., Hyllenius Mattisson, P. (2024). Traffic Safety Footprint in Sustainability Practices and Reporting—Exploring the Views of Companies. Sustainability 2024, 16(24), 10975. https://doi.org/10.3390/su162410975. Ta del av TØI:s studie om trafiksäkerhetskultur i norska kommuner: Nævestad, T.-O., Milch, V. (2023). Traffic Safe Municipality: a Norwegian approval scheme to facilitate development of a municipal traffic safety culture. Traffic Safety Research, 5, 000025. https://doi.org/10.55329/pbmy3871. Ta del av expertrekommendationerna som tagits fram inför de globala ministerkonferenserna i trafiksäkerhet 2020 och 2025: |