Cykla säkert i tjänsten – hållbart resande och god arbetsmiljö
I många verksamheter cyklar medarbetarna i tjänsten. Men hur hanteras trafiksäkerhetsriskerna? Finns det policy och riktlinjer för de förflyttningar som görs i tjänsten? Och hur omsätts dessa till handling i verksamheten? Det är frågor som vi undersöker i ett nytt forskningsprojekt.

Det finns stödmaterial för företag, kommuner och andra organisationer genom Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets Trafiksäkra verksamheten. Cykling i tjänsten är en del i det material som rör trafiksäkra resor i tjänsten.
Det behövs ökad medvetenhet om trafiksäkerhetsrisker
Arbetsrelaterad trafiksäkerhet får alltmer uppmärksamhet i trafiksäkerhetsarbetet. I många organisationer är cykling i tjänsten vanligt förekommande, inte minst inom kommunala verksamheter som hemtjänst, hemsjukvård och teknisk förvaltning.
Cykling är hälsosamt och bra för miljön, men innebär också trafiksäkerhetsrisker visar studier av Brolin (2024) och Anund et al (2024). Dessa risker hanteras inte alltid i det systematiska arbetsmiljöarbetet visar tidigare studier.
Genom Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets arbete med Trafiksäkra verksamheten har ett stödmaterial tagits fram med hjälp av Trivector. Men det behövs ökad medvetenhet hos arbetsgivare om ansvar och påverkansmöjligheter för att få genomslag.
Enligt Trafikverkets aktörsundersökningar har 63 procent av kommunerna policy och riktlinjer för medarbetarnas resor i tjänsten som inbegriper trafiksäkerhet och 64 procent uppger att de ställer krav på cykelhjälm. Men hur omsätts policy och riktlinjerna till handling i verksamheten? Det undersöker vi i ett forskningsprojekt.

Det finns flera sätt för kommuner att påverka trafiksäkerheten. Som arbetsgivare har kommunen ansvar för medarbetarnas förflyttningar under arbetstid. Bild av Wennberg & Dahlholm (2024), inarbetad i SKR:s Trafiksäkerhetslyftet.
Nytt projekt startar om säker cykling i tjänsten
I ett projekt finansierat av Skyltfonden gör vi en fördjupad nulägesanalys för svenska kommuner. Syftet är att synliggöra förutsättningar för att öka cykelhjälms-användningen, och på annat sätt göra cykling i tjänsten mer säkert, genom insatser i kommunala verksamheter. Målet är att bidra med utvecklat stödmaterial för säker cykling i tjänsten som del i hållbart resande eller i arbetsmiljöarbete.
En del av projektet innebär nulägesanalys för hur kommuner arbetar för trafiksäker cykling i tjänsten – och analys av drivkrafter, framgångsfaktorer, hinder och möjligheter i det arbetet. Vi görs dels en systematisk genomgång av policy och riktlinjer för resor i tjänsten i ett 60-tal kommuner, dels kvalitativa intervjuer i ett 10-tal kommuner.
En annan del innebär studier i samverkan med en kommun där nulägesanalys, insatser för trafiksäkerhet och utvärdering av trafiksäkerhetskultur görs för två av kommunens verksamheter: för hemtjänst/hemsjukvård respektive teknisk förvaltning.
Kommun sökes för medverkanVi söker en kommun som vill se över sitt nuvarande arbete med säker cykling i tjänsten och verka för att göra medarbetarnas förflyttningar i tjänsten mer trafiksäkra. Vi vill gärna arbeta med hemtjänsten/hemsjukvården i kommunen samt teknisk förvaltning. Projektet bistår med nulägesanalys, inklusive mätning av trafiksäkerhetskultur för medverkande verksamheter vid två tillfällen, och att ge råd för hur arbetet kan utvecklas. Kommunen svarar för att genomföra insatser för att främja trafiksäkerheten för de verksamheter som ingår i studier. Exakt vilka insatser som avses tar vi fram tillsammans under projektet med utgångspunkt i nuläget. Arbetet pågår främst under första halvåret av 2026. Ta gärna kontakt med Julia Nyberg (julia.nyberg@trivector.se) för att veta mer. |
Forskningsprojektet Cykla säkert i tjänsten – hållbart resande och god arbetsmiljö i kommunala verksamheter finansieras av Trafikverkets Skyltfonden (TRV 2025/26829) och pågår under perioden 1 juli 2025 – 31 december 2026.
Vill du veta mer?
Projektledare och huvudsaklig kontaktperson för projektet är Julia Nyberg (julia.nyberg@trivector.se).
Medverkar gör även Jakob Mellin (jakob.mellin@trivector.se) och Hanna Wennberg (hanna.wennberg@trivector.se) samt Tor-Olav Nævestad från TØI som svarar för mätning av trafiksäkerhetskultur.
LÄSA VIDARE:
Tidigare studier och utredningar om trafiksäkerhet i verksamheter: Wennberg, H., Hyllenius Mattisson, P. (2024). Traffic Safety Footprint in Sustainability Practices and Reporting—Exploring the Views of Companies. Sustainability 2024, 16(24), 10975. https://doi.org/10.3390/su162410975. Wennberg, H., Englesson, H., Hyllenius Mattisson, P. (2022). Kunskapsstöd till arbetsgivare, transportutförare och transportköpare: Underlagsrapport. Trivector Rapport 2022:136. Lund, Sverige: Trivector Traffic AB. Länk till rapporten Hyllenius Mattisson, P., Nyberg, J., Malm, S. (2024). Idéskrift för systematik och säkerhetskultur för ökad trafiksäkerhet i verksamheter: Underlagsrapport. Trivector Rapport 2024:44. Lund, Sverige: Trivector Traffic. Länk till rapporten Trafikverkets och Arbetsmiljöverkets material för Trafiksäkra verksamheten: https://bransch.trafikverket.se/trafiksakra-verksamheten Expertrekommendationerna som tagits fram inför de globala ministerkonferenserna i trafiksäkerhet 2020 och 2025: |