Ta tåget ut i Europa – 8 tips

2018-05-18
Attraktiv kollektivtrafik
Kollektivtrafik i staden

Du har säkert också hört det, att allt fler kända personer i Sverige öppet uttalat att de slutar flyga för klimatets skull. I en tid när medelsvensken flyger 1,3 resor/år blir det ett kontroversiellt uttalande. Men att undvika flyget behöver inte alls innebära att sluta resa. PG Andersson, en av Trivectors allra flitigaste tågresenärer, listar de bästa tipsen för tågresor i Europa.

tåg i Europa

PG Andersson, vice vd på Trivector och kollektivtrafikexpert, använder upp 5-6 interrailkort om året, och har gjort det i många år.

1. Var hittar jag information?

Allra bäst information finns på www.Bahn.de. Där finns information om alla Europas tåglinjer och tider. Informationen är väl uppdaterad och de har t. ex. koll på när det är banarbete i Danmark. På Bahn.de skriver man in var resan ska starta och vart man vill resa. Det går också att lägga in ett par orter som du vill åka via. Bahn.de ger dig förslag på resa, vilket gör att du slipper pussla själv.

2. Var och hur bokar jag?

När det gäller resor som börjar, slutar eller passerar Tyskland, går det bra att boka dem via Bahn.de. Övriga resor brukar jag boka via Centralens resebutik i Kalmar AB, www.resebutik.se. De kan hjälpa till med alla resor och även med platsreservationer. De är också bra på att tipsa om smidiga resvägar. De lägger på en avgift för sitt arbete, men den är överkomlig.

3. Hur håller jag kostnaden nere?

De flesta tågbolag säljer biljetter till reducerat pris för vissa avgångar. Många gånger vinner man dock på att köpa Interrailpass. Det gäller på alla järnvägslinjer och är flexibelt. Tar du ett annat tåg än du planerat, behöver du inte boka om. Det billigaste sättet att boka interrailkort är via sj.se. TGV Lyria, som går mellan Frankrike och Schweiz, samt Thalys, Köln-Paris, är extra dyra för Interrailkortsinnehavare. Reser du mellan Köln-Bryssel så se till att du väljer ett tåg från DB (vartannat tåg). Då slipper du extra avgifter. Om du ska åka tåg under Engelska kanalen, så är det ofta billigare att köpa en vanlig biljett till bra pris än att köpa tillägg till Interrailkortet.

4. Vilka länder är bäst för den som reser med tåg?

Schweiz är ett fantastiskt land att åka tåg i. Allt fungerar och tågen är i tid! I Holland är det också lätt att åka tåg. I Schweiz, Frankrike, Tyskland, Österrike och Danmark informerar de tydligt om var på perrongen du ska stå för att snabbt hitta din vagn och din sittplats.

5. Vilka stationer är bra att byta på?

I Zürich fungerar allt, den är dock stor med tre olika stationslägen så du behöver tid för bytet. Basel station är liten och kompakt. Jag undviker att byta tåg i Paris. De har flera olika järnvägsstationer och ska du förflytta dig från en station till en annan behöver du åka tunnelbana och det ingår ej i Interrailkortet. Frankfurt Hauptbahnhof är jättestor och bra om du kan undvika. Många skandinaver  passerar Hamburg. Det är en stor station och det är bra med 20 minuter för tågbyte.

6.Var behövs platsreservation?

På vissa tåg, t. ex. i Frankrike, Italien, och Polen samt på många höghastighetståg krävs platsbiljett. Dessa kan du köpa på stationen eller via resebyrå i förväg. Platsbiljetterna till TGV går snabbt åt och måste köpas i förväg.I Danmark, Tyskland, Schweiz, Storbritannien och Österrike är det inte krav på platsreservation på några tåg.

7. Hur gör jag med mat på resan?

De flesta snabbtåg har någon form av matservering ombord. Många stationer utanför Sverige säljer också smörgåsar på perrongen. Här kan det dock vara bra med kontanter.

8. Var kan jag åka nattåg?

Tyvärr är det färre nattågsförbindelser nu än det var för 5-6 år sedan. Österrikiska järnvägen, ÖBB, har tagit över flera av de nattåg och linjer som DB lagt ner, men inte alla. Från Hamburg finns det bra nattåg till Wien, Zürich och Innsbruck – tre bra sätt att resa till Alperna.

Bra länkar

Mer information

Läs mer om Trivectors arbete med kollektiva transporter.
Kontakta gärna PG Andersson eller Sebastian Fält för mer information.

Text: Karin Lindskog.
Artikeln publicerades först i Trivectors magasin 2038, Vårsommaren 2018.