Tillsammans formar vi framtidens hållbara och attraktiva Uppsala

2025-06-17
Framtidssäkrad samhällsplanering

Uppsala står just nu inför en spännande utvecklingsresa. För att förstå mer om visionerna, utmaningarna och möjligheterna i detta viktiga omställningsarbete har vi pratat med Gabriella Burel, ansvarig för Uppsala fyrspårsavtalet på Uppsala kommun, och med Stefan Adolfsson, avdelningschef samhällsutveckling trafik och samhälle på Region Uppsala.

Bild: Bäverns gränd spårvagn i olika riktning, LundbergDesign
Bild: Bäverns gränd spårvagn i olika riktning, LundbergDesign.

Det kommande decenniet väntar stora satsningar inom samhällsbyggnad och infrastruktur – förändringar som möter framtidens behov för staden. I nära samverkan bygger staden och regionen för ett växande Uppsala med fokus på hållbarhet, tillgänglighet och livskvalitet.

Det handlar om fyrspårsutbyggnad av järnvägen mellan Uppsala och Stockholm, en ombyggd centralstation och en helt ny station i södra Uppsala som allt ska vara klart till 2034. Redan 2029 ska den nya spårvägen vara på plats tillsammans med utvecklade linjenät för både stads- och regionbusstrafiken. Dessutom planeras omfattande bostadsbyggande för en växande befolkning. Tillsammans utgör detta en helhetsvision: att bygga ett hållbart och attraktivt Uppsala där det är enkelt att leva, resa och växa.

Uppsala växer till en stad i balans mellan tillväxt, tillgänglighet och livskvalitet.

År 2035 har Uppsala ökad kapacitet i järnvägstrafiken, spårvägssystemet är i drift med en ny modern station som knutpunkt. Staden har samtidigt utvecklats med nya bostäder och verksamheter, vilket ger ett levande stadsliv.

– Uppsala är då en stad i full blom med stark framtidstro. Trots utvecklingen finns Uppsalas själ kvar – med närhet till både naturen och stadens funktioner. Och mer attraktivt än någonsin, säger Gabriella Burel på Uppsala kommun.

– Det blir ny stad att leva i både som fysisk plats och som identitet. Det handlar om en helt ny upplevelse av vad Uppsala är, en ny urban verklighet där människor rör sig och lever på andra sätt än tidigare. Visionen är att mobiliteten ska fungera sömlöst och vara självklar
, säger Stefan Adolfsson på Region Uppsala.

Grunden till satsningarna lades genom det så kallade bostadsavtalet, även känt som fyrspårsavtalet.

Avtalet förenade redan pågående planer för att utveckla järnvägen med en tydlig inriktning på kapacitetsstark infrastruktur vilket skapade en gemensam ram för både utvecklingen av bostäder och transportsystem. Redan i översiktsplanen 2017 paketerades insatserna som gav denna tydliga långsiktiga inriktning.

– Projektet har varit möjligt tack vare en förankring i strategiska avtal på en hög nivå. Dessa har lett till ett fördjupat samarbete mellan kommun, region och stat. Nu har alla parter en gemensam riktning med klara ansvarsfördelningar. Och länsstyrelsens uppdrag att följa upp avtalet stärker och ger stöd i genomförandet, säger Gabriella Burel.

– Det är genom långsiktig planering, tydliga avtal och tätt samarbete mellan alla aktörer som Uppsala har lyckats ta steget från ord till handling. Behovet var välkänt – och med Sverigeförhandlingen 2017 som förlösande faktor sattes ett av Sveriges mest omfattande stadsutvecklingsprojekt igång på allvar,
kommenterar Stefan Adolfsson.

Projektet drivs i tät samverkan med ömsesidig förståelse och ansvar.

Trafikverket, kommun, region och andra aktörers samarbete sträcker sig från politiska nivåer ner till projektorganisationerna. I Uppsala fanns redan från början en gemensam referensgrupp på högsta politiska nivå.

– För att lyckas med något så här stort krävs ett givande och tagande mellan parterna och samarbete är helt avgörande. Vi har olika kulturer och har kommit olika långt, så vi har tagit fram samverkansmål, tidplaner, många deadlines och även kommunikation som handlar om att få människor att förstå möjligheterna och potentialerna, säger Gabriella Burel.

– Trafikverket, kommuner och regionen har olika mandat och arbetssätt, vilket kräver stor förståelse och respekt. Samverkan är avgörande men tekniska utmaningar finns också. Inte minst invånarnas reaktioner kring de olika insatserna är en kommunikativ utmaning, att förklara nyttan, men nödvändigt för att skapa förståelse för grävande och förändringar, säger Stefan Adolfsson.

Det ska bli bättre för invånarna.

Projekten ska möjliggöra hållbar regional utveckling, där Uppsala kan fortsätta växa som ett starkt nav i regionen. Det handlar om att skapa bättre förutsättningar för livskvalitet, näringslivets utveckling och en bättre stadsmiljö.

Projektet är nödvändigt för att lösa dagens problem.
 – Vi har nått vägs ände med nuvarande lösningar och på sikt ska det leda till en bättre fungerande stad och en förbättrad koppling till Stockholm, säger Stefan Adolfsson.

Genom etableringen av nya verksamheter och ett växande näringsliv av världsklass – särskilt inom exportindustrin – skapas många arbetstillfällen. Samtidigt innebär närheten till hela Stockholmsregionen och Arlanda ökad tillgänglighet till utbildning, arbete och internationella kontakter. Invånare kommer ha tillgång till ett rikt service- och handelsutbud i sitt närområde och stadsutvecklingen skapar vackra, inspirerande miljöer att vistas i, säger Gabriella Burel.

Hållbarhetsambitionerna är höga och helt centrala.

Uppsalas hållbarhetsstrategi bygger på helhetstänkande: klimatsmarta val i byggandet, innovativ teknik för energiförsörjning, återvinning och cirkulära lösningar, samt en stadsmiljö där både människor och natur kan trivas. Ambitionen är att ligga i framkant – med dagens bästa teknik och framtidens system redan nu i planeringsfas.

Även om flera aktörer samverkar nära – som kommunen, Trafikverket och regionen – har varje part ett eget ansvar för att integrera hållbarhet utifrån sina respektive områden. Inom varje område tillämpas egna hållbarhetsmål och riktlinjer, vilket innebär att hållbarhetsaspekterna byggs in i allt från tekniska lösningar till materialval och energiförsörjning.

Målet är att kunna mäta hur väl projektet bidrar till positiva samhällseffekter.

Gabriella Burel berättar att man precis påbörjat ett arbete med att hitta indikatorerna som passar att mäta. Stefan Adolfsson anser att framgången bör mätas i hur väl projekten bidrar till att förbättra livsvillkor, arbetsmarknadens tillgänglighet, bostadsförsörjning och stadens attraktivitet – snarare än trafikvolymer. Det är ett mer holistiskt synsätt där transportlösningar ses som ett medel för att uppnå bredare samhällsmål.

Sammanfattningsvis står Uppsala inför en unik möjlighet – inte bara att bygga nya stadsdelar, utan att skapa förutsättningar för en mer hållbar, fungerande och framtidssäkrad stads- och regionutveckling – att forma framtidens livskvalitet. Genom samarbete och långsiktig vision kan vi skapa ett Uppsala som inte bara möter dagens utmaningar, utan som växer med framtiden. Det är nu vi lägger grunden för ett samhälle där infrastruktur, transportlösningar och samhällsutveckling, hållbarhet och mänskliga värden går hand i hand – för nästa generation, och generationerna därefter.

 

Trivector har bistått både kommunen och regionen i det komplexa samhällsplaneringsarbetet.

”Trivector har varit en kompetent spelare som bidrar med kunskap och analys, som kan reda ut och klargöra frågor som uppstår under planeringsprocessens gång och en resurs för stöd och svar, särskilt när nya utmaningar eller osäkerhet uppstår.”

Gabriella Burel, Uppsala fyrspårsavtalet, Uppsala kommun


”För oss är det ett unikt projekt med ovanligt stora och svåra frågor som vi inte jobbar med dagligen. Trivector ger stöd i komplexa frågor och bidrar både med specialistkompetens och förstärkning av organisationen. En samverkande part som hjälper till att hantera helhetsbilden.”

Stefan Adolfsson, avdelningschef samhällsutveckling, Region Uppsala

 

Stefan Adolfsson, avdelningschef samhällsutveckling trafik och samhälle, Region Uppsala. Pressbilder Region Uppsala.

Stefan Adolfsson, avdelningschef samhällsutveckling trafik och samhälle, Region Uppsala.

Gabriella Burel, ansvarig Uppsala fyrspårsavtalet på Uppsala kommun.

Gabriella Burel, ansvarig Uppsala fyrspårsavtalet,  Uppsala kommun.

Mer information och kontakt

För mer information om Trivectors projekt i Uppsala kontakta Malin Gibrand.
Text och intervju:
Petra Kindström, marknadschef på Trivector Traffic.
Bild: Bäverns gränd spårvagn i olika riktning, LundbergDesign. Pressbilder Region Uppsala.
Läs mer om Uppsala Kommun fyrspårsavtalet, Region Uppsala, Trivector