Bilpool som mobilitetsåtgärd – från krav till effekt! Erbjudande till kommuner.

2025-06-03
Hållbar mobilitet
Human mobilitet

Många kommuner ser bilpooler som en viktig mobilitetsåtgärd med potential att reducera behov av bilparkering. Bilpool är därför en vanlig åtgärd i flexibla parkeringsnormer. Samtidigt finns en osäkerhet kring vilka krav som bör ställas på bilpoolen, så att den fungerar i praktiken, blir efterfrågad och finns kvar över tid.

Trivector följer utvecklingen genom stort antal mobilitetprojekt över hela Sverige och har även genom mobilitetstjänsten EC2B följt bilpoolsresan från kravställningen, till implementering, användande och effektuppföljning. Vi har identifierat flera utmaningar som bidrar till att önskade effekter uteblir:

  • Bilpoolerna blir små, platsbundna och har låg tillgänglighet för fler än de boende i en viss fastighet.
  • Samverkan med andra mobilitetslösningar saknas.
  • Höga kostnader: Oklara ansvarsfördelningar och ineffektiva processer driver upp kostnaderna, vilket i slutändan påverkar tjänstens användning.
  • Otillräcklig marknadsföring: Många känner inte till bilpoolstjänsten och i vissa fall saknas incitament för en ökad användning.
  • När subventioner eller tidsbegränsade avtal löper ut avvecklas ofta tjänsten.

I projektet Bilpool som mobilitetsåtgärd vill vi vända på perspektivet: från att ”ställa krav på bilpool” till att ”skapa förutsättningar för fungerande bilpoolslösningar som ger verklig användarnytta OCH samhällsnytta.” Vi bedömer att det går att skapa bättre bilpoolslösningar genom smartare kravställning och användaranpassad förvaltning.

Vi bjuder nu in kommuner att delta i ett gemensamt utvecklingsprojekt för att skapa bättre bilpoollösningar genom smartare villkor i parkeringsnormen!

Varför ska din kommun delta?

Som deltagande kommun får ni:

  • Delta i framtagandet av bättre krav och riktlinjer som främjar fungerande bilpoolslösningar och en ökad bilpoolsanvändning
  • Tillgång till evidensbaserad kunskap och konkret analys
  • Inblick i vad som fungerar (och inte) och varför
  • Erfarenhetsutbyte med andra kommuner som driver utvecklingen mot hållbara mobilitetslösningar.

Två workshops hålls med deltagande organisationer:

Workshop 1
Avstamp med möjlighet att bidra med erfarenheter och påverka projektets inriktning.

Workshop 2
Presentation och diskussion av resultat och rekommendationer.

Så genomförs projektet

Projektet innehåller flera delar som ger värdefulla insikter och riktade rekommendationer:

  1. Analys av nuvarande situation:

Vi kartlägger vilka krav som tillämpas i olika svenska kommuners parkeringspolicys.

Vi identifiera och analysera brister i dagens kravställning i relation till bilpoolers användning och ekonomiska förutsättningar. Vi undersöker vilka hinder detta leder till för användning, skalbarhet och långsiktig etablering av bilpooler

  1. Identifiera framgångsfaktorer

Vi analyserar minst 5 ”best practices” för effektiva bilpoolslösningar, inklusive utformning, tekniska lösningar, affärsmodeller, reglering och styrning. Vi går även igenom vilken evidens som finns kring systemeffekter och systemsamband kopplade till bilpoolers utformning och användning.

  1. Utforska alternativa lösningar

Vi utforskar alternativa sätt att ställa krav som leder till bättre användning, högre nytta och hållbar stadsutveckling. Vi utforskar även kommunens roll, möjligheter och ansvar för att tillsammans med bostadsaktörer och bilpoolsaktörer uppnå fungerande bilpoolslösningar

  1. Resultat och rekommendationer

Vi sammanställer konkreta lärdomar, riktlinjer och förbättringsförslag för bättre kravställning i kommunala parkeringspolicy och som främjar effektiva, användarvänliga och långsiktigt skalbara bilpoolslösningar.

Kostnad och villkor

Projektet genomförs som ett crowdfunding-projekt. För en avgift på 45.000 SEK exkl. moms får deltagande organisationer delta i studien, inklusive det samlade resultatet i form av en kortfattad rapport och presentation.

Genomförandet förutsätter att vi får minst sex deltagande organisationer till studien. Innan vi startar kommer ert deltagande behöva bekräftas i en beställning. Vi planerar att genomföra studien under hösten och med slutleverans under 2025.

Är ni intresserade av att delta? Anmäl intresse till oss senast den 30 juni.

Mer information

Kontakta oss för mer information om projektet och hur ni kan medverka!

Björn Wendle, VVD Trivector Traffic, 010-456 56 09, bjorn.wendle@trivector.se

Caroline Mattsson, Affärsområdesansvarig Robusta transportsystem, 010-456 56 43, caroline.mattsson@trivector.se