Inkluderande mobilitetstjänster för hållbara bostadsområden

2024-06-13
Human mobilitet
Social hållbarhet

Mobilitetstjänster blir idag ett allt vanligare inslag när områden exploateras eller byggs om, tidigare har utvecklingsprojekt och innovationer med fokus på mobilitetstjänster tenderat att fokusera på utvecklingen i urbana innerstads- och medelklassområden. Detta har skapat en kunskapslucka kring förutsättningar för mobilitetstjänster i områden som präglas av socioekonomiska utmaningar.

Vi kan nu presentera resultaten från ett nyligen avslutat forskningsprojekt som studerat förutsättningar och önskemål på mobilitetstjänster i ett område som idag präglas av socioekonomiska utmaningar. Resultaten är användbara för alla som vill skapa mer inkluderande mobilitetstjänster och bidra till hållbara stadsdelar.

Det senaste decenniet har det blivit allt vanligare att kommuner erbjuder fastighetsägare att arbeta med mobilitetstjänster vid exploatering eller ombyggnation. Grundtanken är att mobilitetstjänster ska kunna bidra till effektivare och därmed med hållbart resande.

Fokus på andra områden

Tidigare har stort fokus lagts på att studera förutsättningar för mobilitetstjänster i täta, urbana innerstads- och medelklassområden men kunskap om hur det ser ut i mindre täta, urbana och socioekonomiskt mindre starka områden har varit bristfällig.

Miljonprogramsområdena i Sverige, där det idag bor ungefär 2 miljoner människor, är ett exempel på områden där mer kunskap med koppling till mobilitetstjänster behövs. Det har funnits ett behov av att studera vilka resor mobilitetstjänster kan stödja i, vilka önskemål de boende har på mobilitetstjänster och platsspecifika förutsättningar.

Brist på mobilitet i Gottsunda

Med bakgrund av detta har Trivector Traffic, Victoriahem, Hemmaplan och Theory Into Practice (TIP) med finansiering från Vinnova inom ramen för forskningsprogrammet FFI, studerat förutsättningar för och behov av mobilitetstjänster i Gottsunda, Uppsala.

I samtal med fastighetsägarna och handlarna framkom det att det sedan några år tillbaka funnits en utmaning med kundvagnar i Gottsunda. Kundvagnarna har försvunnit från centrum och i stället hamnat i bostadsområdena. Utmaningarna med kundvagnarna kan ses som brist på mobilitet.

Platsbesök, intervjuer med boende, handlare och fastighetsägare har under projektets gång gett ny kunskap som kan appliceras för mobilitetstjänster både på specifika platser och i städer som vill bidra till mer jämlik mobilitet och ökad hållbarhet. I projektet togs sex planeringsprinciper fram som kan användas för att skapa inkluderande mobilitetstjänster.

För Gottsunda specifikt föreslås det i studien att testa transportvagnar som mobilitetstjänst för att minska felanvändningen av kundvagnar men fortsatt uppmuntra aktiva resor till fots. Det grundar sig också i att det redan idag finns en stor variation av ombyggda barnvagnar och transportvagnar som används för att handla i centrum. Nedan visas ett förslag på hur Gottsundavagnen skulle kunna tas fram.

Fler projekt inom framtidens mobilitetstjänster

I skrivande stund pågår projektet ”Framtidens mobilitetstjänster för äldre” med primärt fokus att utveckla användarvänligheten avseende mobilitetstjänster utifrån den äldre målgruppens behov.

Målet är att undersöka hur mobilitetstjänster bättre kan anpassas till och attrahera seniorer för att på så vis kunna erbjuda seniorer en mer hållbar tillgänglighet med sömlösa tjänster som löser deras persontransporter ”från dörr till dörr” på ett tryggt och säkert sätt utan behov av privat bilägande.

Tillsammans ger de två projekten större förståelse för olika människors förutsättningar, behov och önskemål kring mobilitetstjänster, något som i sin tur ligger till grund för en hållbar utveckling av vårt transportsystem.

Mer information

Undrar du hur din kommun eller ditt fastighetsbolag kan arbeta för ökad jämlik mobilitet och tillgänglighet? Vill du att någon kommer och pratar med din verksamhet kring social hållbarhet kopplat till transporter? Kontakta då:

Julia Nyberg, fokusområdesansvarig Social hållbarhet, Trivector Traffic
julia.nyberg@trivector.se

Chrisitan Dymén, forskare och konsult, Trivector Traffic
christian.dymen@trivector.se

Projektet har genomförts i samarbete med arkitekterna på Theory Into Practice (TIP), fastighetsägarna Victoriahem och Hemmaplan. Projektet har finansierats av Vinnova inom ramen för FFI.

Bilderna är framtagna av Theory Into Practice (TIP).