Ny rapport: Sociala effekt- och nyttobedömningar i transportplaneringen
Inom samhälls- och transportplanering fördelas ofta resurser liksom nyttor (och onyttor) mellan olika befolkningsgrupper och geografiska områden, till exempel vid prioritering mellan olika investeringar och alternativ.
I ett nyligen avslutat forskningsprojekt studeras sociala effekter och nyttor av transportinvesteringar. Förändringar i transportsystemet utvärderas kvalitativt och kvantitativt utifrån hur de bidrar till att stärka det sociala kapitalet i områden.
I den här studien är det transportinvesteringar i Malmö som studeras; MalmöExpressen linje 5 och Malmöringen (Rosengårds station) med Rosengård som studieområde. Som jämförelse studeras även delar av Nydala/Hermodsdal/Lindängen dit en ny linje av MalmöExpressen planeras.
”Resultaten visar att utöver ökad kapacitet och minskade restider har transportinvesteringar en stor påverkan på vissa gruppers sociala kapital. Metoder som används i detta projekt, och andra projekt som vi har genomfört, kan användas för att få en bättre förståelse för vem som gynnas och missgynnas i samhälls- och transportplanering”, förklarar vår medarbetare Christian Dymén som har arbetat i projektet.
Forskningsprojektet pågick under 2020-2022 och ambitionen är att resultaten i studien ska bidra till kunskaps- och metodutveckling inom transportplaneringen vad gäller sociala nyttor med fokus på det sociala kapitalet.
Mer information
Vill du veta mer om projektet? Välkommen att kontakta Christian Dymén, 010-456 56 77 eller Olivia Dahlholm, 010-456 56 83.
Ta del av rapporten ”Sociala effekt- och nyttobedömningar i transportplaneringen”