Är det här den sämsta tiden någonsin att starta ett impact-bolag?

2025-03-03
Värdeskapande digitalisering

Medan startupvärlden jagar nästa AI-genombrott väljer en svensk uppstickare att gå sin egen väg – med fokus på en fråga som är mindre glamorös, men desto mer avgörande. Travalytics går mot strömmen och lanserar en klimatfokuserad startup. Det handlar om en enda sak: att ge organisationer de insikter de behöver om resor till och från arbetsplatser för att göra skillnad. Trivector Traffic är medgrundare till Travalytics.

Travalytics CTO Michal Stypa och VD Anna Clark.
Travalytics CTO Michal Stypa och VD Anna Clark.
Medan startupvärlden jagar nästa AI-genombrott väljer en svensk uppstickare att gå sin egen väg – med fokus på en fråga som är mindre glamorös, men desto mer avgörande.

Varför satsar Travalytics på data för hållbara transporter – när ingen verkar bry sig?

I en techvärld uppslukad av AI-hype och där ESG ifrågasätts, går Travalytics mot strömmen och lanserar en klimatfokuserad startup. (ESG står för Environmental, Social, and Governance, på svenska ofta miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning).

Travalytics handlar om en enda sak: att ge organisationer de insikter de behöver om resor till och från arbetsplatser för att göra skillnad. För oavsett hur gärna vi vill kasta oss in i att ”göra” något hållbart, händer inget meningsfullt utan rätt data.

– Det vi jobbar med kanske inte låter särskilt sexigt, men det är faktiskt ett väldigt stort problem och avgörande för både samhälle och klimat, säger Anna Stankovski Clark, vd på Travalytics.

Anna är medgrundare av Travalytics och tillämpad matematiker med 20 års erfarenhet av hållbara transporter.

Travalytivs har fått stöd av EIT Urban Mobility, ett initiativ från European Institute of Innovation & Technology (EIT), ett organ inom Europeiska unionen (EU).

Räknar det som räknas

Trots klimatkrisen finns det en enorm brist på data när det gäller persontransporter – 18 procent av Sveriges utsläpp kommer från just personbilstransporter. Och även om data verkar finnas, är den ofta fragmenterad, partisk eller irrelevant.

– Vi mäter hela tiden det som är enkelt – biltrafik – och vet väldigt lite om resten. Ta cykling till exempel: kommuner använder ibland Strava-data för att förstå cyklister. Det är ungefär som att använda maratonresultat för att planera skolans idrottslektioner, säger Anna Stankovski Clark, vd på Travalytics.

När företag kör cykla-till-jobbet-kampanjer eller inför resepolicys utan att veta sitt utgångsläge, eller mäter effekter långsiktigt, blir resultaten ofta kortlivade.

– Alla tror att de förstår transporter, för alla reser, men antaganden och anekdoter är inte data – och i slutändan gör du ingen skillnad utan den, säger Anna Stankovski Clark.

Travalytics: Objektiv data, på rätt sätt

Vad gör då Travalytics annorlunda? Bolaget ger organisationer objektiv och användbar data om hur människor reser till och från en plats (t ex en arbetsplats). Idén är enkel men kraftfull: du kan inte förändra det du inte mäter.

– Vi marknadsför inte Travalytics som ett AI-bolag, för ärligt talat känns det som en gimmick idag, men ja, vi använder maskininlärning – det är bara ett verktyg bland flera, inte rubriken, säger Michal Stypa, CTO och medgrundare, Travalytics.

Utöver att minska klimatutsläpp ger hållbara transporter också andra fördelar för organisationer – bättre hälsa genom aktiv mobilitet, minskad trängsel, smartare parkeringslösningar och sänkta kostnader för mobilitet och sjukvård. Med Travalytics data kan dessa fördelar mätas och följas över tid.

En del av Europas innovations­ekosystem

Travalytics startade som ett innovationsprojekt med samfinansiering från EIT Urban Mobility och Drive Sweden. Båda finansiärerna såg det strategiska värdet i att fokusera på vardagsresor. Projektet inkluderade samarbeten med Tetra Pak som pilotsite och Ingeniørforeningen IDA i Danmark. De bidrog aktivt med värdefull input i den tidiga utvecklingen.

– Vi ser oss som en impact-investerare som kan hjälpa innovationer att lyfta. Vi såg potentialen i Travalytics redan i ett tidigt skede och ser fram emot att följa hur de kan bidra till mer hållbar mobilitet i Europa och globalt genom att ge organisationer verktyg att mäta och minska miljöpåverkan från pendling – med smart, integritetsvänlig resedata och användbara insikter, säger Adriana Diaz, Innovationsdirektör på EIT Urban Mobility.

Efter att ha spunnit ut projektresultaten från Trivector Traffic och Backtick Technologies (ledande svenska konsulter inom hållbara transporter respektive mjukvaruutveckling), har Travalytics också fått stöd från innovationssystemet i södra Sverige, bland annat en plats i Helsingborgsbaserade inkubator, Hetch.

Vad händer härnäst?

Fokus är fortfarande att skapa största möjliga effekt.

– Vi vill hjälpa så många organisationer som möjligt att arbeta datadrivet med resor och pendling. Om vi som samhälle menar allvar med att nå klimatmålen kan resorna inte längre vara en blind fläck, säger Anna Stankovski Clark.

Travalytics erbjudande omfattar en freemium-variant för att hjälpa alla att komma igång och testa. Vi välkomnar nu nya partners, kunder och samarbetspartners.

 

Mer information

För mer information om Travalytics och för att komma igång, besök www.travalytics.io eller kontakta:
Anna Stankovski Clark, CEO och medgrundare, Travalytics, anna.clark@travalytics.io +46 (0)761095297
Michal Stypa, CTO och medgrundare, Travalytics, michal.stypa@travalytics.io

Se även vår presskit: https://travalytics.io/press

Om våra finansiärer och bolagen bakom Travalytics

Finansiär: EIT Urban Mobility
Travalytics startade som ett projekt samfinansierat av EIT Urban Mobility, ett initiativ från European Institute of Innovation and Technology (EIT), ett organ inom EU. EIT Urban Mobility syftar till att accelerera lösningar och övergången till ett användarcentrerat, integrerat och verkligt multimodalt transportsystem. Som Europas ledande innovationsgemenskap för urban mobilitet arbetar EIT Urban Mobility för att undvika fragmentering genom att underlätta samarbete mellan städer, industri, akademi, forskning och innovation för att lösa de mest akuta mobilitetsutmaningarna. Genom att använda städer som levande labb kan dess partner inom industri, forskning och universitet visa hur ny teknik kan lösa verkliga problem i verkliga städer – genom smartare transporter av människor, varor och avfall.

Presskontakt: Marine Moulin media@eiturbanmobility.eu

Finansiär: Drive Sweden
Drive Swedens vision är att Sverige ska ta en ledande roll i att använda digitala teknologier för att skapa mer hållbara transportsystem.

Om Trivector Traffic
Trivector Traffic utvecklar effektiva, inkluderande och hållbara transportsystem genom konsultverksamhet och forskning. Internationella experter på resvaneundersökningar och företagsmobilitet.

Om Backtick Technologies
Mjukvaruexperter som hjälper företag att lyckas med projekt inom data, algoritmer och maskininlärning. På en resa för att erövra den tillämpade AI-världen med kärlek till vackra och välkonstruerade lösningar.

Om Hetch
HETCH är en venture builder i tidigt skede i hjärtat av Helsingborg, baserad i det ikoniska Prismahuset. Vi ger startups tillgång till en kreativ community, expertmentorer, program, coworking och pre-seed-kapital.
Tillsammans med ambitiösa grundare bygger vi framtiden.